دیجیتال مارکتینگ چیست؟ استفاده از ابزارهای برخط! (آنلاین) برای بازاریابی محصول و خدمات را میشه گفت دیجیتال مارکتینگ. خیلی ساده اگر تو اینترنت در مورد محصول شما صحبتی بشه یا یک پست در اینستاگرام گذاشته بشه و چند نفر از طریق اون پست با شما آشنا بشن میشود دیجیتال مارکتینگ.

قبل از اینکه مباحث دیجیتال مارکتینگ را برای شما باز کنم؛ بیایید با هم یک موضوع دیگر را بررسی کنیم. این روزها داخل رزومه لینکدین همه یه دیجیتال مارکتر خورده! نسلی جدید از هرکی از مادر عزیزش قهر کرده شده طراح سایت! واقعا اینقدر موضوع دیجیتال مارکتینگ نوین است در ایران که سابقه ۱۰ ساله و یا ۵ ساله هم اشتباه و غلطه! پس لطفا به هر دوستی که پیدا کردید اعتماد نکنید و شما هم دوست من این عنوان را لطفا به رزومه ات نچسبان تا زمانی که واقعا ۱ سال کمپین چند شرکت یا یک شرکت رو تا رسیدن به نتیجه کار کرده باشی یا حداقل جز تیم اصلی بازاریابی دیجیتالی یک یا چند شرکت ( حتی استارتاپ ) بوده باشی.

به هر صورت امیدوارم در آینده نوزادان دیجیتال مارکتینگ مردان و زنانی حرفه ای شوند و بتوان گفت که حالا تیم ها و نیرو انسانی های متخصص این حوزه را داریم!

حال برگردیم به بحث دیجیتال مارکتینگ؛ اصولا چندین روش مختلف در رسانه های برخط (آنلاین!) وجود داره که ما برخی از مهم هاش رو به زبان ساده برای شما شرح می دهیم.

بهینه سازی برای موتور های جستجو ( سئو ) یا شاید فقط گوگل

یعنی بیشترین بازدید و ورودی را بتوانیم با محتوا ( متن و عکس و فیلم ) از طریق گوگل و کاربرانی که در جستجوی یک محتوا هستند بدست آوریم. برای این کار باید محتوای وب سایت ما به اصطلاح آپتیمایز یا بهینه شده باشه همچنین تکنولوژی و ساختار سایتمان هم باید کاملا بهینه باشه بر اساس اصول گایدلاین( یعنی دستورعمل! ) گوگل.

گوگل همیشه غر میزنه که خواهشن دوستان سایتتان را برای کاربر بسازید نه برای گوگل! یعنی مثل ویکی پدیا فقط متن ساده نباشه و تجربه کاربری یا طراحی مناسب هم در نظر بگیرید. اما اینا همش باعث نمیشه که وب سایت ها پر از محتوا های بی معنا و تکراری نباشه! برخی از سایت ها یک موضوع را از هزار زاویه با تکرار یک کلمه کلیدی منتشر می کنند. مثلا: طراحی سایت آژانس مسافرتی. طراحی سایت شرکتی. طراحی سایت صنعتی. طراحی سایت غیر صنعتی. و داستان ادامه داره این مقاله ها همه برای گوگل ساخته میشن.

در کنار این موضوع اگر پایین صفحات دیجی کالا را نگاه کنید : مثلا صفحه دسته بندی تلفن همراه دیجی کالاپایین صفحه یه همچین متنی وجود داره:

گوشی موبایل (گوشی هوشمند) امروزه گوشی‌های هوشمند از کامپیوترهای خانگی و لپ‌تاپ‌ها هم مهم‌تر هستند. برای لحظه‌ای فکر کنید؛ بیشترین زمان ….

این متن فقط و فقط برای گوگل عزیز طراحی شده نه یک کاربر که می خواد گوشی موبایل بخره از دیجیکالا.

حالا این کار خوبه یا نه؟ از دید گوگل نه ولی از دید سئو کارهای حرفه ای بله! و ما هم در ویرا تیم از این ترفند استفاده می کنیم و مثل مرد به آن اعتراف می کنیم که باید بخشی از سایت و محتوا را مختص گوگل بسازید تا بتوانید در بازار رقابت گوگل در رتبه های بالا قرار بگیرید.

بازاریابی محتوا یا content marketing یا مارکتینگ محتوا

محتوا سلطانه! ( البته سلطان علی پروینه! ) باید قبول کرد تا نباشد محتوا شما چیزی ندارید برای مارکتینگ کردن! یعنی اول از محتوا باید شروع کرد تا بشه روی مباحث دیگر در دیجیتال مارکتینگ کار کرد. مثلا شما می خواهید در گوگل رتبه بگیریدحول محور کلمه: دیش دیش میرزا. در این صورت باید سایت یا حداقل لندیگ پیج شما پر باشه از محتوا در مورد دیش دیش میرزا و از زوایای مختلف دیش دیش میرزا باید مقاله و مطلب داشته باشه تا اصطلاحا گوگل Content Relevance شما را در مورد اون کلمه خاص در نظر بگیره این کلمه می تونه زمینه کاری شرکتتون باشه.

بازاریابی محتوایی با نگارش محتوای هدفمند در راستای یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ تولید می شود! ( ساده بگم یعنی باید همه محتوا ها در یک مسیر باشن مثلا در مورد دیش دیش میرزا باشن همشون ) استراتژی دیجیتال مارکتینگ در اصطلاح باعث میشه شما کمپین تبلیغاتی را با یک شعار و روح و هدف شروع کنید.

بازاریابی مقاله ای (زیر دسته محتوا)

راه اندازی وبلاگ در وب سایت شرکت های با این هدف که می توان اطلاعات مفید داد و مخاطب جذب کرد از قدیمی ترین روش های کانتنت مارکتینگه که خیلی از شرکت ها حتی قبل از سال ۲۰۰۰ هم این کار را می کردند و با استفاده از این روش مخاطب جذب می نموده اند.

یکی دیگه از روش ها ریپورتاژ در سایت های خبری. مجله و سایت های دارای مخاطبه که به شما کمک می کنه در قالب یک محتوای نوشتاری ( همراه با عکس اضافه ) بتوانید بصورت نامحسوس یا محسوس محصولات شرکتتان را معرفی کنین. به بخش ریپورتاژ سایتها خبری رجوع کنید و نمونه این مقاله هارو ببنید

یک مدل دیگر هم می توان محتوا یا مقاله را منتشر کرد آن هم مقاله با کیفیت به عنوان پست میهمان در سایت های معتبره یعنی شما نویسنده خوبی باشید و بتوانین مقاله با کیفیتی تولید کنید و در یک سایت مثل دیجیاتو منتشرش کنین.

شبکه های اجتماعی (به قول تلویزیون : مجازی!)

این مورد رو مطمئنم باهاش آشنا هستید. دنیای مجازی ( فیلتر نشده ) خیلی ها شبکه های اجتماعی را در ایران اینستاگرام و گاها تلگرام قلم داد می کنند اما باید گفت که اولا تلگرام شبکه اجتماعی نیست بلکه یک اپ ارسال پیام هست ولی ابزارهایی چون کانال و گروه این اپ را به شبکه اجتماعی نزدیک کرده که ما آن را نیمه اجتماعی می نامیم.

اینستاگرام٫ فیسبوک٫ توییتر ( میکرو بلاگ ) ٫ پینترست و گوگل پلاس ( زیاد فعال نیست تو ایران ) جز شبکه های اجتماعیست. این شبکه های اجتماعی در ایران فعال و غیر فعال دارد یعنی در ایران عزیز همه در اوج فعالیت نیستند و شاید خیلی ارزش وقت گذاشتن در راستای دیجیتال مارکتینگ را نداشته باشند.

اینستاگرام امروز که این مقاله را به نگارش در می آوریم خیلی ترند ( داغ داغ ) هستش وکاربر فعالش عجیب غریب زیاده! و خیلی ارزش داره برای مارکتینگ محتوا و کمپینتون از این شبکه اجتماعی استفاده کنین.

اما شبکه اجتماعی همیشه باعث فروش مستقیم نمیشود. پس تلاش برای فروختن آهن آلات و ضایعات از طریق اینستاگرام ممکن هست به نتیجه مطلوب مدیرعامل شرکت نرسد. شاید بتوان گفت لیست محصولاتی و خدماتی که قابلیت فروش مستقیم در اینستاگرام را دارد می توان درآورد! چون پیج های موفق در زمینه های متنوع را راحت می توان از روی تبلیغات مثلا: کاشت مو. لمینیت دندان. کاشت ابرو. فروش لباس ترک. ویديو آموزشی. موفقیت. دوره های ثروت آفرینی! مثبت اندیشی و هزار تا چیز دیگه نوشت و دید که آیا محصولی با چهارچوب این لیست دارید یا خیر.

– داشتنش بهتر از نداشتنشه

باید اشاره کنم که حضور در شبکه های اجتماعی از پایه های اساسی دیجیتال مارکتینگ است پس این بخش را سعی کنید با یک کیفیت مناسب و مستمر در شرکتتان راه اندازی کنین با استفاده یک استراتژی درست و حتی تیم برون سپاری می توانید برای مدت یکسال شبکه اجتماعیتان را مدیریت نمایید و از مزایای بی شمار ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان محصولاتتان استفاده نمایید.

درباب فیسبوک من حرفی ندارم چون خیلی وقته که در ایران (در دنیا فیسبوک خیلی باب هستش) خیلی فعالیتی درش دیده نمیشه. توییتر هم برای یکسری از بازارها مثلا گیگها (خوره های تکنولوژی) خوبه که برخی از استارتاپ ها در توییتر حسابی فعالن و مسئول پیج هم دارن (اکانت). برای جذب اولین مشتریان یک محصول تکنولوژی محور و جدید توییتر بسیار عالیه.

تبلیغات پولی! (تبلیغات بنری و کلیکی)

تبلیغات و پروموشن جز غیر قابل جدا شدنیست از مارکتینگ و معرفی یک محصول یا خدمات ست با این نگاه باید باید در نظر بگیرید که تبلیغات نمایشی ( display ads )‌ با بودجه مشخص و در راستای کمپین همیشه بازخورد خیلی خوبه نداشته و ندارد اما جز مهمی از دیجیتال مارکتینگ است.

معنای این نوع تبلیغات هم از اسمش مشخصه. پرداخت هزینه برای نمایش بنر گرافیکی یا متن تبلیغاتی (عنوان کوتاه مثل: خدمات حرفه ای دیجیتال مارکتینگ ویرا تیم) که بابت هر کلیک یا نمایش شما هزینه ای به ارائه دهنده های این سرویس پرداخت می نمایید.

با توجه به اینکه خیلی از وب سایت های ایرانی داخل شبکه های تبلیغاتی عضو هستند می توانید از طریق این شبکه ها اقدام به تبلیغ گسترده کنید. با این حال باید از الان بدانید که بازخورد فروش مستقیم در این تبلیغ پایین هستش. ( این توسط بنده امتحان شده و نتیجه نداده ) باید بدونید که اگر بدنبایل فروش بیشتر هستید و حتی نتیجه ی سریعتر ( که بهتره خیلی پیگیر نتجه سریع نباشی) روش های دیگر چون شبکه های اجتماعی و سئو مناسب تر بوده و در صورت اولویت بندی بهتر هست تبلیغات کلیکی را آخر قرار دهید.

(در نظر داشته باشید این نظر نویسنده ست و نه علم به یقین)

ایمیل مارکتینگ

جمع آوری تعداد زیادی ایمیل در حوزه فعالیت شما و ارسال هدفمند ( یعنی با برنامه و هدف کمپین و استراتژی ) جهت جذب و یا اطلاع رسانی به مشتریان را ایمیل مارکتینگ نامند!

حالا چجوری؟

دو سه تا روش وجود داره برای ارسال ایمیل انبوه.

۱) از طریق ایمیل شرکتی خودتان با جی میل یا نرم افزار ارسال ایمیل معمولی

۲) ارسال از طریق وب سایت خودتان که دارای امکان ارسال خبرنامه هست (ویرا تیم این امکان را ارائه می دهد در زمان طراحی سایت)

۳) استفاده از سایت های اینکاره! که کارشون ارسال ایمیل انبوه بصورت حرفه ایه (‌پیشنهاد خوده من به شما این روشه)

روش سوم که مطرح کردم٫ شامل سایتهایی چون mailchimp یا mailerlite میشه که با ثبت نام در آنها پنلی جهت ارسال ایمیل انبوه در اختیار شما قرار میگیره. در این پنل ها امکان ساختن قالب مناسب. زمان بندی و نمایش بازخورد ارسال ایمیل وجود داره (کی باز کرده ایمیل رو و یا کی کلیک کرد روی لینک های داخل ایمیل)

بازخورد ارسال ایمیل و فروش در این روش در صورت داشتن بانک هدف مند که مطلب شما واقعا براشون مفید و مهم باشه و قابل اعتماد باشه براشون احتمال فروش و بازخورد بالا وجود داره.

موبایل مارکتینگ

بازاریابی موبایلی معناش اینه که همه چیز را برای موبایل آماده سازی کنید. این بدان معناست که باید ویدئو . تصاویر و قالب هایی که در دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنید حتما مناسب موبایل باشد البته این یعنی شما تصمیم دارید در کمپین خود کاربران موبایلی را در نظر بگیرید.

در ایمیل مارکتینگ قالب باید در اندازه ای باشد که موبایل هم ( تلفن همراه ) بتواند آن را به بهترین حالت ممکن نمایش دهد.

در وب سایت قالب وب سایت باید ریسپانسیو باشد یعنی در موبایل و یا تبلت بهترین حالت نمایشی را داشته باشد. (ویرا تیم تمام طراحی سایت ها را ریسپانسیو و گاها نسخه مخصوص موبایل می سازد)

نمونه ریسپانسیو: طراحی سایت

ویدئو مارکتینگ

این یکی دیگه از اسمش خداییش مشخصه! ساخت ویدئو و انتشار آن در شبکه های اجتماعی ویدئویی مثل یوتیوب٫ آپارات ( ایران ) ٫ IGTV که متعلق به اینستاگرام هستش و خود ویدئو های داخل اینستاگرام. حالا برخی از عزیزان و نور چشمان تصور می کنند منظور ما ویدئو تبلیغاتی هستش فقط! خیر عزیز منظور تولید محتوای ویدئویی باکیفیت بالا در راستای کمپین دیجیتال مارکتینگ که داریده .

مثلا ویدئو معرفی شرکت یا برند یا خدمات. ویدئو های آموزشی و یا برنامه های ویدئویی خبری و بررسی که در راستای کمپین تبلیغاتی شما باشند.

برای ساختن ویدئو چند تا اپ و یک موبایل خوب کافیه ( کار راه اندازه ) و اگر می خواهید در سطح خیلی بالایی یا حرفه ای جهت انتشار در جایی که باید ویدئو حرفه ای باشد تولید کنید حتما از افراد و تجهیزات حرفه ای استفاده کنین. با این حال ساختن ویدئو با گوشی موبایل و حتی در حالت سلفی می تونه نتیجه ای فوق العاده داشته باشه چون واقعی و بدون آرایش یک مطلب را به مخاطبتان انتقال می دهد.

تبلیغات موتور جستجو

برای اینکه این موضوع روشن شود٫ وقتی یک خدماتی را جستجو می کنید احتمالا دید که بالای صفحه در نتیجه گوگل یکسری نتیجه میاد که کنارشون زده AD این تبلیغات کلیکی گوگل هستند. باید بدانید که تبلیغات کلیکی گوگل جز SEM یا Search engine marketing محسوب می شوند و شیوه ای از بازاریابی دیجیتال هستند که در راستای یک کمپین تبلیغاتی موفق با موضوع و هدف معین و عموما قبل از سئو انجام می پذیرد.

حال به چه دردی می تونه بخوره. مثلا شما می خواهید ببنید اگر خدماتتون رو سئو کنید چقدر فروش! به همراه داره ( بله فروش ) اولش میاین تبلیغ گوگلی می دید بعد اگر دید نتیجه و بازخوردش خوبه هزینه و وقت میزارین برای سئو کردن وب سایت.

یه نکته دیگه : صفحه ورود

صفحه ورودی دیگه چیه؟ برای یک کمپین تبلیغاتی الزاما نباید مستقیما کاربر رو بفرستید به سایتتون ( صفحه اول مثلا ) چرا؟ چون محتوای سایتتون یک محتوا عمومیست برای همه شرایط ها نه شرایط خاص یک کمپین مثلا با موضوع تخفیف یلدا.

حالا چطور میشه صفحه ورود ساخت؟ صفحه ورود چندین المان داره:

۱) لوگو و عنوان برند
۲) موضوع جذاب و بولد کمپین
۳) محتوای ویدئویی شرح موضوع و پیام
۴) اکشن! یعنی یه فرم یا تلفن تماس جهت فروش یا دریافت اطلاعات مشتری

البته به این خلاصه ای که من نوشتم نیست اما اینا بنظر بنده المان های اصلی می تونه باشه.

جمع بندی

بنظر می رسه که با پایان مقاله رسیدیم! و باید جمع بندی کنیم اما آیا واقعا این مقاله نیاز به جمع بندی داره؟ بطور ساده و خودمانی دیجیتال مارکتینگ چیست را پاسخ دادیم که البته نمیشه گفت این مطلب یک مطلب ۱۰۰٪ آکادمیک بوده اما باید گفت زبانمان در حد توان ساده سازی نمود تا صاحبان کسب و کار نسبت به این موضوع کمی بیشتر اطلاعات کسب کنند و علاقه مندان هم علاقه مندتر شوند.

بخش دیجیتال مارکتینگ ویرا تیم آماده پذیرایی! و خدمت رسانی به شما ست و اگر فکر می کنید با این مقاله قضیه برای شما روشن شده و حالا وقت سرمایه گزاری بر روی دنیای دیجیتال مارکتینگ هست لطفا با ما تماس بگیرید تا یک گپ دوستان تلفنی یا حضوری داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط